הגעת למקום הנכון אנחנו כאן כדי לעזור

    פרשת קפלן – נהיגה תחת השפעת סמים

    בפרשה זו, דן בית המשפט לתעבורה בתל-אביב-יפו בעניינו של אדם שהואשם בכך שנהג בקטנוע כשהוא במצב שיכרות (תחת השפעת סמים), כאשר בדגימת שתן שנלקחה ממנו, נמצא בגופו תוצר חילופי חומרים של סם מסוכן מסוג חשיש. הנאשם הודה כי נמצא בגופו סם מסוג חשיש, אולם כפר בכך שנהג בקטנוע.

    ———————————————————————————————————————————————————————————————————————–

    בבית משפט השלום לתעבורה בתל אביב – יפו

    פ"ל 1854-06-10 מדינת ישראל נ' קטלן (אסיר)

    בפני כב' השופט שמואל מלמד

    מאשימה

    מדינת ישראל

    ע"י ב"כ עו"ד בר דיין

    נגד

    נאשם יהודה קטלן

    ע"י ב"כ עו"ד רבי

    פסק דין

    מצאתי לזכות את הנאשם מחמת הספק.

    כנגד הנאשם, הוגש כתב אישום לפיו בתאריך 20.5.10 בשעה 15:20, נהג הנאשם בקטנוע ברח' ז'בוטינסקי ברמת גן. הנאשם נהג בקטנוע כשהוא במצב שיכרות, כאשר בדגימת שתן שנלקחה ממנו נמצא בגופו תוצר חילופי חומרים של סם מסוכן מסוג חשיש.

    הנאשם הודה כי נמצא בגופו סם מסוג חשיש, אולם כפר בכך שנהג בקטנוע.

    לנוכח כפירת הנאשם נשמעו ראיות בתיק.

    מטעם התביעה העידו:

    1. נמרוד מזל שגבה את הודעת הנאשם. ממנה עולה כי הנאשם טען שהוא הגיע למרחב דן לצורך קבלת מוצגים. לאחר שיצא, נסע במונית לביתו. הנאשם הודה כי עשן 2-3 שחטות באירוע סם מסוג חשיש.

    2. הרוש גיל, כתב דו"ח תצפית לפיו השוטר המתין בסמוך לביתו של הנאשם. לפתע הבחין בקטנוע של הנאשם חונה סמוך לביתו. השוטר הבחין בנאשם נמצא בתוך הקיוסק. השוטר נכנס לתוך הקיוסק ושם ראה את הנאשם ביחד עם חברו כשהם לחוצים. בהמשך נתפס כסף. השוטר שאל את הנאשם האם הוא מסכים לבדיקת שימוש בסם, הנאשם סירב.

    3. השוטר שירזי עידן כתב דו"ח תצפית לפיו ראה את הנאשם אותו זיהה על פי לבוש שלראשו קסדה שחורה, מאחוריו אחר, כאשר הנאשם נוהג בקטנוע והאחר מורכב על הקטנוע הרכוב על ידי הנאשם.

    4. השוטר ניסן דיין ערך זיכרון דברים לפיו היה יומנאי במרחב דן הבחין בנאשם יוצא ממרחב דן. הנאשם אמר לשוטר כי הוא ממתין לחברו.

    הוגשו מסמכים נוספים הקשורים בדגימת הסם שנערכה לנאשם, כיוון שהנאשם לא כפר בהמצאות הסם בשתן, המסמכים הוגשו בהסכמה.

    מטעם ההגנה, העיד הנאשם. לדבריו, הוא הגיע לתחנה כדי לקבל מוצגים. הנאשם אסף את המוצגים, התקשר לחברו שיבוא לקחת אותו, בדרכם חזרה חנה חברו של הנאשם את הקטנוע בסמוך לקיוסק והלך לביתו. הנאשם נכנס לקיוסק, עישן ואז בלשים נכנסו לקיוסק ועצרו אותו.

    לאחר ששמעתי את הצדדים ועיינתי בחומר הראיות שהוגש לתיק בית המשפט, מצאתי לזכות את הנאשם מחמת הספק וזו מסיבה אחת, ניתוק הקשר הסיבתי בין הנהיגה לבין הסם שנמצא בדגימת השתן.

    בטרם אתייחס לנתק בקשר הסיבתי בין הנהיגה לדגימת השתן, ברצוני לציין כי לא מצאתי לקבל את גרסת הנאשם לנהיגה. כי לא קיימות ראיות לעניין הנהיגה בקטנוע וזאת לנוכח עדותו של השוטר שירזי, שהעיד כי ראה את פניו של חי בן שמעון שהוא מורכב בקטנוע.

    הנאשם טען כי במקום היו רק חי בן שמעון והנאשם בעצמו, כך שלנוכח הזיהוי הוודאי של חי בן שמעון, הרי שקיימות ראיות מספיקות להוכחת נהיגתו של הנאשם בקטנוע.

    אולם, בתיק זה קיים כשל מהותי בשלב החקירה ובשלב העדויות בבית המשפט. הנאשם, בחקירתו במשטרה, הודה כי עישן סמים "עישנתי אולי 2-3 שחטות באירוע, עישנתי חשיש". וזאת לשאלה מתי השתמשת בסמים בפעם האחרונה? עמ' 2 שורה 12-14 להודעת הנאשם במשטרה.

    בכך מסתיימת חקירת הנאשם לגבי השימוש בסם. בחקירה הנאשם לא נשאל מתי היה האירוע הזה וזאת כדי לסתור את טענת הנאשם כפי שהוא עלה בעדות בבית המשפט כי האירוע אינו האירוע שהיה בקיוסק.

    הנאשם הודה בבית המשפט כי השתמש בסם. עמ' 11 שורה 21 ועמ' 13 שורה 14 לפרוטוקול.

    גם בסיכומים טען ב"כ הנאשם כי הנאשם עישן את הסם לאחר השעה 15:20, השעה בה נצפה נוהג, עמ' 16 שורה 27 לפרוטוקול.

    בנסיבות אלו, משהנאשם הודה כי צרך סם בקיוסק אליו הגיע, המקום אליו הגיע לאחר שנהג ברכב, הרי שלא קיים קשר סיבתי בין הנהיגה לבין צריכת הסם.

    לו היה נשאל הנאשם בחקירה במשטרה מתי צרך את הסם והחוקר היה מבקש לדעת מתי היה אותו אירוע עליו דיבר הנאשם. החוקר לא היה מסתפק בתשובה באירוע ברי שניתן היה לאושש או לסתור את טענת הנאשם בבית המשפט כי השתמש בסם בקיוסק. בית המשפט היה יודע מועד צריכת הסם, כך שניתן היה ליצור את הקשר הסיבתי.

    בנסיבות האמורות, לאור הכשל בחקירת הנאשם, נוצר ספק בפועל לטובת הנאשם ובנסיבות אלו אני מוצא לזכות את הנאשם מחמת הספק.

    זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בת"א בתוך 45 יום מהיום.

    מזכירות, נא לשלוח את פסק הדין לצדדים.

    הדיון הקבוע ליום 2.4.12 מבוטל.

    ניתן היום, כ"ה אדר תשע"ב, 19 מרץ 2012, בהעדר הצדדים.

    שמואל מלמד

    נתקלת בבעיה, אנחנו כאן לעזור לך לפתור לך אותה

    אנחנו נמצאים לעזור לך 24 שעות ביממה

      חברה לשיווק ופרסום חברה לשיווק ופרסום
      זקוקים לעורך דין תעבורה?
      הגעת למקום הנכון אנחנו כאן כדי לעזור
      דילוג לתוכן